mandag 15. oktober 2012

Jokeren





Etter en lang pause er jeg endelig tilbake med en  anmeldelse i samarbeid med bokbloggturneen. Denne gangen er det med den nye ungdomsromanen til Marcus Zusak, forfatteren av Boktyven. Ettersom den er en av mine personlige favorittbøker, kan du si at forventningene til denne romanen var ganske store.

Boken handler om Ed Kennedy som etter å ha hindret en raner i å flykte fra åstedet, mottar oppgaver i posten i form av setninger skrevet på essene i en kortstokk. Selve oppgavene, eller budskapene, varierer, men bunner ut i at Ed er utvalgt. «Men til hva da? Spør jeg videre. Svaret er ganske enkelt. Til å bry meg»

Det som er interessant er at på tross av at dette er en bok i en helt annen sjanger og med en helt annen målgruppe, klarer forfatteren her også å skrive en fortelling som du ikke klarer å legge fra deg. Både på grunn av historiens driv, men også ved hjelp av språkets troverdighet. Ed Kennedy, romanens hovedrolle, blir så levende for oss. Først og fremst fordi det er gjennom han historien fortelles, som romanens jeg-karakter, men også fordi karakteren er så solid sammensatt. Jeg blir ikke som leser overrumplet av typiske klisjeer, men får servert en 19- år gammel gutt jeg kan tro på.

Det er mange fine ting ved denne boken. De individuelle historiene til alle karakterene vi får møte, de avsnittene der Ed tenker, og språket endres fra røft til sårt og vakkert, skildringene av forholdet mellom Ed og hunden hans Dørvakta, de humoristiske, dog litt forvirrende øyeblikkene der Ed strekker seg ut til oss som lesere. Og ikke minst budskapet. Bokens originale tittel er The messenger, altså budbringeren, og jeg personlig synes det er merkelig at de ikke har gått for denne tittelen i den norske oversettelsen, ettersom det virker mye mer nærliggende å gå for en direkte oversettelse når handlingen i tillegg er så dominert av nettopp en budbringer. Men akkurat dette står på ingen måte i veien for at dette er en utrolig bra bok som jeg virkelig kan anbefale videre. Ut av dette kan man lese at forventningene jeg hadde i forkant ikke førte til noen skuffelse, på tross av at den ikke ligner Boktyven det grann. 

Jeg var førstemann ute denne gangen, men i morgen kan du lese en ny anmeldelse hos Myldretid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar