lørdag 19. januar 2013

Unik notatbok

Jeg er en av dem som elsker notatbøker. Følelsen av å skulle gå på jakt etter en notatbok som er helt perfekt til sitt formål, eller bare for øynene, for så å kunne føre sine notater sirlig ned. Men det viser seg ofte at det ikke alltid er like lett, for utvalget er så uendelig stort, og dessverre også ofte noe dyrt, så jeg tenkte: hva med å prøve å lage en selv? Dette er også en ypperlig gaveidé, for her står du helt fritt til å designe noe spesielt og personlig til den utkårede. Eller til deg selv, for det er da ikke noe i veien for å lage en gave til seg selv.

Det finnes utrolig mange måter å lage dette på, men her kommer oppskriften på hvordan jeg utformet min.

Man begynner med selve papiret. Jeg har her delt det opp i fire bunker med tilsammen seks ark i hver. Dette for at boken skal kunne lukke seg, og ikke forbli konstant oppslått, noe den automatisk gjør hvis du har for mange ark brettet sammen. Størrelen kan man bestemme selv, men her er det brukt et A4-ark brettet på langs, for så å bli klippet i to, slik at boken blir A6.


Til permen er papp et greit materiale. Jeg klippet opp en riskartong, noe som fungerte godt ettersom den allerede hadde de riktige brettene. Denne former du så til papirbunken.
Til permens utseende er det egentlig bare fantasien som setter grenser, men jeg gikk for det lett formelige gråpapiret. Jeg brukte to lag så ikke riskartongens design skulle skinne igjennom.
Så kommer den vanskelige og tidkrevende delen, nemlig å sette det hele sammen. For lettere å sy den sammen, boret jeg hullene først. jeg brukte en oppspretter, men en nål er også brukbart. Her er det veldig viktig at alle hullene i de fire bunkene stemmer overens. Vær obs på arkets plassering, ettersom hullene "bytter plass" jo lenger mot midten arket ligger. Jeg boret hullene med tre og tre ark brettet sammen, og brukte så den første hele bunken som mal for de neste tre. 
 Før man går i gang med nål og trå kan det være hyggelig med personlig beskjed på første side, for eksempel.
Så er det bare å tråkle i vei. 
Og vips så har man en bok!

Denne ble gave til Herremannen som skal på utveksling til Berlin denne våren.

Lykke til!

1 kommentar: