tirsdag 1. november 2011

November

Winter's Approach
November er en gammel kvinne som ikke håper lenger.
Da solen, den verdige elsker, forlot henne,
trakk hun en grå kjole over sin magre skuldrer,
og hennes ansikt ble strengt av ensomhet

November er en gammel kvinne som angrer.
Hylende rev hun høstens siste blomster av håret,
så bøyde hun sine visne knær før stormens salmesang.

November er en gammel kvinne som ingen vil gi husrom.
Høsten stengte sin dør for henne med en isnøkkel,
og nå banker hun forgjeves med skjelvende fingrer
 på vinterens lukkede port. 

- Inger Hagerup-Jeg gikk meg vill i skogene,1939

For å markere at vi er inne i den første vintermåneden og at det nå ikke er lenge til snøen faller og jula er nær, og for å feire at jeg i dag fikk en pakke i posten med min helt egne Samlede dikt av Inger Hagerup, av en altfor snill herremann.

1 kommentar:

  1. Fint dikt, men ikke det jeg føler november er akkurat nå. Jeg synes november er varm i år, på flere måter enn værmessig. Dog stressende. Uæh, eksamen!

    SvarSlett