fredag 6. august 2010

En historie om en okse.

Ja, da var bokbloggturneens sommerferie over og jeg starter for fullt med den søte Historien om Ferdinand, som handler om oksen Ferdinand som mye heller vil sitte under korketreet sitt og nyte lukten av blomstene, enn å stange hoder og sloss slik som de andre unge oksene.

Historien Om Ferdinand er en kjent fortelling skrevet av forfatteren Munro Leaf, som først fikk boken utgitt i 1936. Senere har også disney laget et kortfilm fra denne historien, som mange nok kjenner svært godt til. (Den går i hvertfall hver jul på NRK!) I denne utgaven er hele historien illustrert med tegninger i sort/hvitt av Robert Lawson, som jeg må si har gjort en svært god jobb. Dette er ordentlig fine tegninger som man lett setter inn i sammenhengen med historien. Selve fortellingen er også lettlest, så denne fungerer fint til bruk ved høytlesning for barn, hvor de da kan følge bildene, eller som en bok for de som nettopp har begynt å lese selv.

Kort fortalt vil jeg si at dette er en veldig søt fortelling i seg selv, men med tegningene blir det tilsammen en flott helhet! Som alle barnefortellinger - ja, jeg vil si det er det- har også denne en moral, nemelig at det alltid er best og være seg selv, men når jeg tenker meg om er dette en moral folk i alle aldre bør ta til seg. 

Bildene har jeg lånt fra gårsdagens bokblogger i Julies bokbabbel og i morgen kan du lese en ny anmeldelse hos Cathrine.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar