lørdag 13. februar 2010

Snart voksen.

Tiden, dagene, årene går så fort at jeg ikke vet om jeg skal snu meg fram eller tilbake for å få med meg hva som skjer. I det ene øyeblikket er jeg usikker ungdomskoleelev, som ikke vet om hun har vennene på rett sted. Eller seg selv, for den saks skyld. I det andre er jeg omsvermet av så mange herlige folk på alle mulige kanter, at uansett hvor jeg snur og vender meg har jeg noen. I blant stikker den usikre en fot innefor ringen, og surrer rundt i den fine verdenen jeg trodde jeg hadde, og ting blir vanskelig. For øyeblikket har den usikre hele foten inne og litt til. På mandag blir jeg voksen. På mandag fyller jeg 18 år.

I følge norsk lov er jeg da myndig og gammel nok til å ta vare på meg selv. Det er en skremmende tanke. Selv om jeg vet at det ikke betyr at jeg blir kastet ut og skal klare meg selv på dagen, er det fremdeles skremmende. Jeg tror ikke jeg er gammel nok til å klare meg selv… Jeg vet enda ikke hva jeg vil med livet mitt, og om ikke lenge er jeg nødt til å finne det ut. 

Denne helgen skal feire mine siste dager som ung og ansvarsløs. Jeg skal slappe av, gå uten sminke, ha gode gamle filmkvelder med venner jeg ser for sjelden, og spise mengder av godteri. Men jeg vet med meg selv, at selv om jeg på papiret offisielt er voksen, vil jeg nok aldri bli det helt. Jeg er for glad i disney filmer, det å klatre i trær, hoppe å danse og bare snakke tull uten mening.
Det er fint å tenke på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar