lørdag 12. juni 2010

Tunneler.

Hiehei, i dag er det min tur til å blogge om boken Tunneler skrevet av Rod Gordon & Brian Williams for bokbloggturneen. I går var det Chatarina og i morgen er det Christine sin tur.


Boken handler om 14 år Will, som akkurat som hans far, har en lidenskap for graving. Han har ikke mange venner, og pga hans lyse hud og hvite hår blir han kalt Snøhvit og andre ikke fullt så koselige navn. Da er det godt han i det minste har én. Chester er en gutt med kraftig eksem, som klarer og holde vekk mobberne med sin fysiske styrke, og han synes at graving er ganske så interessant han også. Chester er Wills beste og eneste venn, og å være på utsiden er ikke så ille når de er to. Da de plutselig oppdager et pent utsmykket kammer langt inne i en av tunnelene de har gravd, begynner ting å skje. Gustne menn med hatt, frakk og tykke solbriller beveger seg mistenkelig rundt i nabolaget, og faren til Will forsvinner sporløst. Da de oppdager en hemmelig tunnel i farens kjeller begynner for alvor en eventyrlig, men farlig ferd i et tunnelnettverk under Londons gater.    

Boken er veldig godt skrevet og selv om Will er hovedkarakteren i denne boken får man også skiftvis et innblikk i de andre familiemedlemmenes liv, i egne kapitler eller avsnitt. En vri jeg likte godt. Både karakterene og stedene de befinner seg på er beskrevet veldig godt, og derfor blir et så lett og leve seg inn i boken og å ha sin egen filmvisning mens man leser. Boken har veldig klare spenningstopper hvor den har en veldig kraft som driver deg til å lese videre, men jeg synes dessverre at det gikk litt sakte framover mellom disse. Det tok rett og slett en god stund før jeg følte boken startet.

Avsluttningsvis vil jeg si at dette er en godt skrevet bok med godt språk og gode skildringer, som jeg tror mange i målgruppen ung ungdom vil kunne like svært godt. Den traff ikke dessverre ikke helt meg, men det kan ha noe med at forventningene ble litt for høye da jeg leste den var blitt sammenlignet med J.K Rowlings verker.

Og psst. Dette var bok én i en serie på fire, så om du leser den og liker den godt, så har du mer og glede deg til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar