tirsdag 17. januar 2012

Leseåret 2011

Jeg er en av de småfanatiske menneskene som hvert år holder nøye regnskap over hvilke bøker som har blitt lest. Nå er vi kommet godt ut i 2012 og regnskapet for dette året har allerede begynt, men jeg tenkte å ta et lite tilbakeblikk på lesåret 2011 før vi starter for alvor med det nye.

I 2011 leste jeg 21 bøker på til sammen 7738 sider (Dette med sidetall er en liten greie som har hengt igjen fra barneskolen, da vi fikk diplom etter hvor mange sider vi hadde lest.)
Og her er er årets høydepunkter i tilfeldig rekkefølge:

Min kamp
Min kamp - Karl Ove Knausgård
Dette var en helt ny måte å lese på, synes jeg. Jeg ble så grepet av den direkte og nesten groteske fortellermåten til Knausgård. Boken er ganske lang og med mange interessante sidesprang, men han binder det godt. Jeg leste også debutboka til Knausgård dette året, men i Ute av verden ble disse sidesprangene altforaltfor lange, og den ble til slutt en pest og en plage... Det var derfor tydelig at han hadde utviklet seg i Min kamp.


På vegne av venner
Ble totalt tatt på senga av at den morsomme, skumle, høye, brautende Kristoffer Schau  kunne skrive noe så grusomt vakkert og trist!

InnsirklingInnsirkling 2
Innsirkling 1 & 2 - Carl Frode Tiller
Helt sykt bra bøker bare! Har skrevet mer om dem her.

De dødes tjern
De dødes tjern - Andre Bjerke
Kjempespenndene, og samtidig så morsomt med alle samfunnskildrignene fra Norge på den tiden. F.eks. den noe mannsjovinistiske tonen, alla "kvinne, gå på kjøkkenet og lag meg en kopp kaffe"

Vente, blinkeKi
Vente, blinke - Gunnhild Øyehaug
Likte denne så ufattelig godt! En bok med historiene til flere karakterer som på et vis flettes sammen. Fantastisk flott skrevet er den og.

Kafka på stranden
Kafka på stranden - Haruki Murakami
Syntes denne var interessant, men ettersom både boken og forfatteren har blitt skrytt opp i skyene en mengde ganger, nådde forventnignene mine kanskje ikke helt opp. Men det er en bra bok, altså!

Den hemmelige hagen
Den hemmelige hagen - Frances Hodgson Burnett
Å, en helt fantastisk barnebok om barn og en hemmelig hage, og hva hagen gir dem. Boken ble først utgitt i 1911 og det er ganske fascinerende at den fremdeles er så aktuell.


Dtt var dett, da ønsker jeg alle et godt nytt leseår! Forhåpentligvis blir noen av disse bøkene på deres lister i år.

1 kommentar:

  1. Åh, På vegne av venner var en nydelig bok, det! Bare hundre sider med fine refleksjoner og triste ting. Godt leseår!

    SvarSlett