fredag 9. desember 2011

Aarons maskin

Jeg har skrevet denne anmeldelsen i samarbeid med Cappelen og Bokbloggturneen. Boken skulle egentlig vært skrevet om i oktober, men pga sen levering og andre bøker som det skulle skrives om ble jeg ikke ferdig før nå. Bedre sent enn aldri, sies det. 

kilde

Aaron har nettopp flyttet med familien sin til et stort leilighetskompleks kalt Liebercasa, designet av den berømte oppfinneren Liebermal. Det sies til og med at selveste Liebermal selv bor i toppen av denne bygningen, men nærmere ingen har sett denne mystiske mannen. Men det er før Aaron blir oppfinnerens personlige assistent. Liebermal, som er en av grunnleggerne for det store firmaet Liebercorp, jobber med en maskin som kan skille det gode og det onde i mennesket, men hva er egentlig ondt og hva er godt. Før Aaron vet ordet av det er han og vennene hans innviklet i en uvirkelig situasjon, der ingenting er slik som man først trodde.

Boken er skrevet av Sverre Knudsen, som for meg er mest kjent fra gruppa The Aller Værste, men som også har skrevet bøker for barn, ungdom og voksne i lang tid. Aarons maskin er en slags framtidsroman som faller under ungdomssjangeren, men som ikke er noen «enkel» bok av den grunn. I tillegg til at den er fylt med en mengde gode karakterer, fantastiske skildringer, og halsbrekkende spenning, har Knudsen gjort en flott jobb med å ta inn viktige spørsmål og filosofiske tanker, allá hva er det som mangler i et menneske som er ondt? Romanen trekker nok også med viten og vilje mange tankevekkende linjer til vårt eget kapitalistiske forbrukersamfunn.  

Dette er en bok jeg veldig gjerne vil anbefale, jeg likte den kjempegod! Og selv om jeg tror gutter kan like denne spesielt godt, tror jeg absolutt den er noe for jentene også.  Rett og slett et veldig bra julegavetips.  Om den falt i smak kan man glede seg over at dette er bok 1 i en trilogi!

 bildekilde

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar