søndag 18. desember 2011

luke 18- Helplessness Blues

Hei, i dag vil jeg anbefale et album som er et av de jeg har hørt på aller mest dette året, og som kom 21 plass på aftenpostens kåring over årets 25 beste plater.


For å forklare noe av min kjærleik til dette albumet  har jeg lånt et utdrag av en anmeldelse skrevet av Lars-Ove Håhjem for musikknyheter.no:


"Det første som i alle fall slår meg er at platen ikke er fullt så tilgjengelig som debuten. For selv om dette er umiskjennelig Fleet Foxes, så har likevel bandet gått gjennom en utviklingsfase der de har gjort selve melodiene mer utfordrende, og som krever en større del konsentrasjon fra lytteren enn tidligere for å få med seg det vakre, helhetlige uttrykket. Det har ført til at man oppdager ingen umiddelbare fengende storheter som White Winter HymnalHe Doesn’t Know Why og Your Protector fra debuten, men likevel klarer Robin Pecknold og resten av Fleet Foxes å hypnotisere en til å ikke gi slipp på Helplessness Blues

For det viser seg at platen bare vokser og vokser for hver gang man spiller den, og der man på ny forelsker seg i vakker, vakker flervokalharmoni, som knapt kan gjøres bedre enn hvordan Fleet Foxes gjør det, samt at 60- og 70-tallets folk-referanser igjen blir styrket. Det er nemlig ganske tydelig at bandet fortsatt er inspirert av utøvere som Crosby, Stills & Nash, Simon & Garfunkel og Fairport Convention når de skriver og utfører sine låter, og dermed ender man opp med å føle at Helplessness Blues er en naturlig videreutvikling av Fleet Foxes sitt musikalske uttrykk fra debuten.

Samtidig klarer bandet også å overraske lytteren med noen av sine valg, ikke minst på den drøye åtte minutter lange låten The Shrine/An Argument som ebber ut med en herlig drøy og totalt uventet frijazzsaksofon. Denne låten står likevel, sammen med det fantastiske tittelsporet, som vi har kunnet ha glede av i flere måneder allerede, og avslutningslåten Grown Ocean, frem som platens viktigste låter, uten at det egentlig betyr så veldig mye i den store sammenhengen. For Fleet Foxes lager ikke dårlige låter, de lager bare noen låter som er enda bedre enn de resterende gode låtene. "


Tada! Da håper jeg alle begynner å like dette bandet like mye som meg!




Og nå skal jeg ha bakedag med gode venner. Elsker juleferie!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar